برای درک این موضوع که چرا در کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا ، تمایل به بهره گیری از تکنولوژیهای جدید و بدیع نمونه سازی و قطعه سازی سریع، بصورت روزافزون و قابل توجهی در حال رشد است، بد نیست نگاهی به فلسفه و هدف از تولید و بکارگیری سیستمهای نمونه سازی سریع بیاندازیم.
مسئله اول و مهم در این رابطه زمان است. یک نمونه
واقعی و ملموس از یک طرح در چه زمانی در اختیار تیم طراح قرار میگیرد؟
چند روز؟ چند هفته و یا چند ماه دیگر؟
در فرآیند تولید، چه مدت طول میکشد تا نفر بعدی (فرد
بعد از طراح) به مدل اولیه دست یابد؟
در مسیر تولید نمونه اولیه، به چه میزان متقبل هزینه خواهیم شد؟
اصولا طرح ما دارای چه ویژگیهایی است؟ آیا با همان روشهای سنتی و با استفاده از دست میتوان آنرا تولید نمود؟ آیا از نظر دقت و کیفیت، نیاز ما را رفع میکند؟ و آیا نمونه تولید شده با دست، دارای تمام ریزه کاریها و پیچیدگیهای مورد نظر ما هست؟
آیا نمونه اولیه تولید شده آنقدر با کیفیت هست که
بتوان جهت بررسی بازار از آن استفاده نمود؟
و در مجموع، آیا ساخت نمونه اولیه به روش دستی با
این ویژگیها که در زمان زیاد، با دقت کم و با درصد خطای بالا تولید میشود، در صنعت
امروز توجیه پذیر است؟
با تامل در سوالات فوق، میتوان براحتی نیاز صنعت را
به نمونه سازی و قطعه سازی سریع درک نمود.
بیایید جواب سوالات بالا را بصورت زیر با هم بررسی
کنیم تا بدین ترتیب به روشنگری بیشتری در رابطه با بهره گیری از تکنولوژیهای نمونه
سازی سریع برسیم. مرکز تخصصی طراحی و ساخت دیجیتال امیر، در پاسخ به همین سوالات، شکل گرفته و
امیدوار است بتواند جایگاه مناسبی را برای این تکنولوژیها در کشور عزیزمان ایران
باز نماید:
استفاده از تکنولوژی نمونه سازی سریع چگونه بر صنایع و بازار تاثیر میگذارد؟
1- تسهیل و تسریع در عملیات طراحی
با استفاده از روشهای مختلف نمونه سازی سریع نتایج
قابل توجه ذیل بدست خواهد آمد:
تعدد در نمونه های اولیه و ارائه آنها به فروشندگان، قبل از تولید انبوه باعث میشود تا ارتباط مطلوب تری میان تولید کنندگان محصول، فروشندگان و مشتریان برقرار شود.
طراح این امکان را خواهد داشت تا بواسطه ساخت نمونه های مختلف از طرح های گوناگون در زمان بسیار کوتاه، ایده های بیشتری را آزمایش نموده و بهترین ایده را به بخش تولید معرفی نماید.
از آنجا که با بهره گیری از این روش میتوان نمونه های اولیه زیادی را در زمان کوتاهی تولید نمود، لذا تیم فروش میتواند با استفاده از این تعدد نمونه ها، بازار را ارزیابی نموده و بهترین محصول را جهت تولید انبوه به واحد فنی معرفی نماید.
پروسه ساخت قطعه که بصورت سنتی با مشکلات عدیده ای از جمله تعمیر و اصلاح قالب همراه بود و دلیل آن نیز عدم تولید نمونه اولیه بود، با استفاده از این روش، بدون کوچکترین خطا و در کمترین زمان ممکن صورت میپذیرد.
2- برداشتن گام های بلند در فروش و
بازاریابی محصول
تاثیرات ذیل پس از استفاده از تکنولوژی نمونه سازی
سریع، در واحد فروش غیر قابل انکار است.
تیم فروش و بازاریابی شرکت، یک مدل کاملا واقعی و ملموس از محصولی که قرار است تولید شود را پیش از شروع عملیات تولید در اختیار خواهد داشت. این امر کمک شایانی برای برتری در بازار رقابتی خواهد نمود.
با بهره گیری از نمونه سازی سریع میتوان با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن، علایق و سلایق مشتریان را مورد بررسی قرار داده و در تهیه محصول نهایی اعمال نمود.
سرعت در آغاز فرآیند فروش برای بقای هر چه بهتر یک شرکت تولیدی اهمیت به سزایی دارد. با استفاده از نمونه های تولید شده به روش نمونه سازی سریع، میتوان قبل از تولید انبوه یک محصول، آنرا بازاریابی نمود.
بسته بندی نیز یکی از آیتمها و موارد قابل توجه در بازار است. میتوان با بهره گیری از روشهای نمونه سازی سریع، گزینه های زیادی را برای بسته بندی هر چه زیباتر و کارا تر در اختیار داشت.